Vroeger lazen we de krant van echt papier of stuurden we een brief om naar iemand wat te schrijven. Dit is nu wel een heel ander verhaal. Tegenwoordig gaat vrijwel alles digitaal. De krant kan je nu online lezen en er zijn zelfs apps voor. Als je een berichtje wilt sturen kun je dit via Whatsapp doen of je stuurt een e-mail. Je kunt zelfs vrienden maken via het internet, door bijvoorbeeld op Facebook of Instagram mensen een vriendschapsverzoek te sturen. Tegenwoordig kan je zelfs werk vinden via een app, namelijk LinkedIn. Je kunt je hiervoor aanmelden en dan andere bedrijven benaderen of ze benaderen jou. Maar zijn al deze digitale veranderen wel zo positief voor jou bedrijf?

Webshops

Voor veel bedrijven kan het een steuntje in de rug zijn als ze net starten met hun bedrijf. Vroeger kon je jezelf eigenlijk alleen bekend maken door flyers door de brievenbus te doen, als de mensen geen NEE NEE op hun brievenbus hadden geplakt. Of door jezelf met een stukje in de krant te zetten. Dit kon toen heel goed werken maar nu lezen de mensen toch niet meer zo vaak de krant. Nu heb je veel meer aan bijvoorbeeld een webshop, met een duur woord heet dit e-commerce marketing. Dit wil zeggen dat je met jou bedrijf begint met een webshop en je daar volledig op gaat richten. De uitstraling van jou webshop kan veel zeggen over je bedrijf, dus zorg dat deze er goed verzorgd uit ziet. Als je eventueel ook producten wil gaan verkopen in jou bedrijf dan kan je die ook goed in jou webshop verkopen.

Social media

Verder kan social media ook goed helpen. Er zijn zoveel apps waar je jou bedrijf op kan promoten. En zeker als je bedrijf ook is gericht op jongeren, zal ik zeker voor een aantal apps kiezen. Om mee te beginnen is Facebook misschien wel wat. Je kan een eigen pagina aanmaken en dan aan een aantal vrienden of familie vragen of zij deze pagina willen delen. Zo wordt je steeds wat bekender op facebook. Als tweede zal ik starten met Instagram. Hier kan je een mooi profiel aanmaken voor jou bedrijf. Je kunt ook een aantal foto’s en filmpjes van diensten of producten van jou bedrijf plaatsen en op die manier hopen dat je steeds meer volgers erbij krijgt. Toch kan het op social media ook soms fout gaan. Je kunt bijvoorbeeld gehackt worden en dan kan iemand anders je bedrijf overnemen. Of je krijgt negatieve reacties waardoor het hele plaatje van je bedrijf naar beneden gaat.